gepubliceerd op: 12/07/2024

Waar gaat het artikel over?

Het artikel gaat over onderzoek naar studenten verloskunde. De onderzoekers vroegen zich af welke factoren binnen de bacheloropleiding Verloskunde in Nederland bijdragen aan, of belemmeren het beleefde welzijn van studenten.

Uit de interviews met studenten kwam naar voren dat de studie-eisen en een gebrek aan herstel- en reflectietijd binnen het opleidingsprogramma zorgden voor een hoge werkdruk. Tijdens stages ervoeren studenten uitdagingen, zoals weg zijn van huis, 24/7 oproepbaar zijn en veeleisende opdrachten.

Deelnemer ‘’Afgelopen stage zat ik in [plaatsnaam] voor 10 weken, … je bent er s’ nachts vaak uit en overdag heb je spreekuren en kraamvisites en zeg maar dat hele onregelmatige en dat je heel ver, nou ja van je omgeving bent van je bekenden, ja dat vond ik wel heel zwaar.’’

Uit het onderzoek bleek ook dat het leerklimaat verschilt tussen binnenschools en de stages. Binnenschools ervoeren studenten een ondersteunende aanpak van docenten, terwijl stages soms stressvol waren door het gedrag van stagebegeleiders en medestudenten.

Deelnemer “.. Ik denk dat ik echt veel stappen heb gemaakt, ik heb me echt goed ontwikkeld, dankzij fijne begeleiding, een fijne omgeving, dat ik me daar ook echt veilig voel.”

Persoonlijke factoren die helpend waren omvatten onder andere organisatorische vaardigheden, zelfzorg, assertiviteit en doorzettingsvermogen.

De onderzoekers bevelen aan dat er binnen de Bacheloropleiding Verloskunde mogelijkheden worden geboden voor studenten om tijd in te bouwen voor verwerking en reflectie. Ook stagebegeleiders moeten zich bewust worden van hun verwachtingen naar studenten ten aanzien van beschikbaarheid en hun verantwoordelijkheid voor het creëren van een veilige leeromgeving.

Door wie is het artikel geschreven?

Het artikel is geschreven door Liesbeth Kool, Machteld van Hoogen, Loïs Heerema, Esther Feijen-de Jong. Zij zijn verbonden aan de Verloskunde Academie Amsterdam en Groningen, afdeling eerstelijns geneeskunde en langdurige zorg, Verloskundige wetenschap, Universitair Medisch Centrum Groningen.

Waar kun je het artikel lezen?

Het Engelstalige artikel heet Exploring the determinants of student midwives’ wellbeing during their studies: A qualitative study  en is gepubliceerd in Women and Birth.

Hoe is de data verzamelt?

Van twee opleidingslocaties in Nederland werden zeven individuele interviews afgenomen met studenten verloskunde. Dertien studenten namen deel aan de groepsinterviews.

Lees meer