Intervisie Toolkit
Stap 2: Multidisciplinaire intervisie doen met cliënten
Wat heb je wanneer nodig en hoe ga je in gesprek?
Hier vind je een praktisch (en naar wens aan te passen) overzicht
van hoe je het inhoudelijke gesprek stap voor stap kunt vormgeven.
Voorafgaand aan de bijeenkomst
Doen & besluiten
1 maand voor de bijeenkomst:
Voorbereiding
Inhoudelijke voorbereiding casuïstiek. Dat kan op verschillende manieren:
- Eén, een paar of alle deelnemers vragen cliënten in hun eigen omgeving/praktijk naar hun ervaringen rond een bepaald onderwerp/zorgpad/zorgmoment
- Eén, enkele of alle deelnemers vragen collega’s naar hun ervaringen en/of werkwijze rond een bepaald onderwerp/zorgpad/zorgmoment
- Eén deelnemer bereidt casuïstiek voor a.d.h.v. dossieronderzoek en/of benadert een cliënt met ervaring op dit vlak om deel te nemen aan de intervisiebijeenkomst.
In Praktijkkaart 4 vind je o.a. een format voor een vraaggesprek met collega’s en met cliënten.
Doen & besluiten
2 weken voor de bijeenkomst:
Input bijeenkomst rondsturen
- Agenda, voorbereide casuïstiek en/of andere inhoudelijke input en praktische info sturen
- Voorbereidend gesprek met cliënt die eenmalig deelneemt
Enkele dagen voor de bijeenkomst:
Materialen
Materialen kopen, verzamelen, voorbereiden voor tijdens de bijeenkomst, zoals: (printen van) inspiratievragen of werkbladen, pennen, post its, foto’s, flip overs, presentatie, enz
Eén dag voor de bijeenkomst:
Reminder
Herinnering met stukken, verwachte voorbereiding en locatie sturen
Tijdens de bijeenkomst
Inchecken
- Tekenen voor aanwezigheid t.b.v. accreditatie en uren- verantwoording
- Agenda vaststellen (zie praktijk kaart 6 voor een format)
Update
Terugblik afspraken vorige keer, update huidige stand van zaken, rondje ‘wie heeft wat gedaan’
Inhoudelijk deel
- Introductie onderwerp/casuïstiek door casusinbrenger
- Beeldvorming:
Anderen mogen vragen stellen om beeld te verduidelijken - Meningsvorming:
Eerst ieder voor zich opschrijven, dan rondje:- Wat zou ik hetzelfde doen
- Wat zou ik anders doen
- Besluitvorming:
- Is dit onderwerp voldoende uitgediept om conclusies te trekken
- Wat leren we hiervan
- Hoe kunnen we behouden/versterken wat al goed gaat, en verbeteren wat nog beter kan
- Welke acties kunnen we daaraan verbinden (concreet en haalbaar; ook grote veranderingen gebeuren meestal in kleine stapjes!)
- Wie gaat wat wanneer doen
Afronding
- Wrap up & korte evaluatie bijeenkomst
- Vooruitblik onderwerp volgende bijeenkomst:
- Besluiten: Door op huidige of nieuw onderwerp/casuïstiek?
- Indien nieuw:
- Rondje inventarisatie interessante onderwerpen/casuïstiek
- Gezamenlijk keuze maken
- Welke input is handig/nodig (casuïstiek, maar bijvoorbeeld ook literatuur, lokale en/of landelijke cijfers, cliënten of collega’s bevragen e.d.
- Wie bereidt voor en brengt in
- Planning en organisatie volgende afspraak
Na de bijeenkomst
Actiepunten en resultaten delen
Het is handig om tussentijds beknopt bij te houden wat je in de praktijk doet met de opbrengsten van de intervisie. Wat ben je anders gaan zien, doen of laten in de praktijk? Wat heb je hierover met collega’s/cliënten besproken?
Door dit vast te leggen maak je inzichtelijk wat intervisie oplevert, voor de groep zelf, maar bijvoorbeeld ook voor leidinggevenden. Hoe zichtbaarder dat is, hoe meer bereidheid er vanuit de organisatie zal zijn om hierin te investeren
Tip: Maak bijvoorbeeld een online gedeeld document waarin je dit gezamenlijk kunt bijhouden en van elkaar kunt zien.
Deelname en registeren
Presentie invoeren in PE-online en/of certificaten maken en naar de deelnemers sturen voor toekenning accreditatiepunten.
Tip: De termijn waarop dit moet verschilt per beroepsgroep, meestal binnen 1 of 2 maanden na de bijeenkomst.
Periodiek
Evalueren
Kijk met enige regelmaat samen of het proces en de opbrengsten van de intervisie nog steeds stroken met de eerder gemaakte afspraken over doelen en verwachtingen. Zijn deze nog actueel? Wat gaat goed, wat kan beter?
Accreditatie hernieuwen
- Hernieuwen accreditatie (aanvraag en betaling).
- Termijn verschilt per beroepsgroep. Soms 1 jaar, soms meer.